De afgelopen periode hebben we de toepasbaarheid, implementatie en het vervolg van Skatrixx intrinsiek onderzocht. De design challenge voor onze stagiair Noah van Schijndel was om een applicatie te ontwerpen die ervoor zorgt dat skaters inzicht krijgen in het uitvoeren van tricks, in hun progressie en hoe zij zichzelf kunnen verbeteren doormiddel van gamification.
Skatrixx is een versimpelde en schaalbare versie van SenSkate, een slim skateboard dat de rotatie, acceleratie, voetplaatsing en balans van een skater meet. Het idee achter Skatrixx is dat er een sensorsysteem met een bijbehorende app voor de consumentenmarkt wordt ontwikkeld. De combinatie van een sensor met app creëert een platform waarop skaters hun eigen prestaties (snelheid, hoogte, aantal gelanden tricks) in kaart kunnen brengen.
Het voorafgaande haalbaarheidsonderzoek liet zien dat de tracking device haalbaar is. De app moest echter nog wel ontwikkeld worden. Hier zijn we het afgelopen half jaar druk mee aan de slag geweest. Doormiddel van vele gesprekken met de skaters en professionele coaches is er via een user-focused aanpak een pakkend design gecreëerd. Het design bevat veel gamification implementaties en manieren om statistieken overzichtelijk in te zien.
“Het product, wanneer het gebruikt wordt als insight tool voor coaches en skaters, kan de hele industrie op de kop zetten. Ook nieuwe gedreven skaters hebben veel aan de inzichten die de app geeft, het is toepasbaar voor alle skill-ranges.” – Chris Hargrave (professioneel skate coach en oprichter van de US Skateboard Education Association)
De bevindingen uit de onderzoeken en het design geven een goed startpunt voor het vervolg en de realisatie van Skatrixx. En Noah heeft zijn stage inmiddels succesvol bij ons afgerond!